Oud-leerling van Niekée Morena Bamberger tentoonstelling  in Bonnefanten, Maastricht.

Oud-leerling van Niekée Morena Bamberger tentoonstelling in Bonnefanten, Maastricht.

nov. 29, 2019

The Studio #2: Morena Bamberger, Ethereality

Morena Bamberger, oud-leerling van Niekée in Bonnefanten, Maastricht. Haar werk is te zien tot 12 april 2020.

Bron: Bonnefanten, Maastricht

De nieuwe serie The Studio in het Bonnefantenmuseum biedt een podium aan kleinschalige solopresentaties waarin kunstenaars verslag doen van recente ontwikkelingen in hun werk. In deze tweede tentoonstelling van The Studio is het de beurt aan Morena Bamberger (Roermond, 1994), die een nieuw, ruimtevullend werk presenteert naar aanleiding van een reis naar Zwitserland.

Stimulering werk jonge Limburgse kunstenaar

Kunstenaar Morena Bamberger uit Roermond is de eerste ontvanger van het Limburg Beeldende Kunst Stipendium, een nieuwe beurs ingesteld door de Provincie Limburg. Het stipendium is bedoeld om het werk van een jonge Limburgse kunstenaar te stimuleren, zichtbaar te maken en onder de aandacht van een groter publiek te brengen. Morena Bamberger verblijft in oktober en november 2019 aan de Jan van Eyck Academie, waarna haar werk tentoongesteld wordt in de projectruimte van het Bonnefantenmuseum. Aan het stipendium is een geldbedrag verbonden van €5000,- waarmee nieuw werk gemaakt kan worden, geschonken door de Provincie Limburg.

Het Limburgs Beeldende Kunst Stipendium


Het stipendium is door de provincie in 2018 als het 'Lex ter Braak stipendium' gegeven aan Lex ter Braak ter gelegenheid van zijn afscheid als directeur aan de Jan van Eyck academie. De naam is later omgedoopt tot het Limburg Beeldende Kunst (LBK) Stipendium, nadat er een commissie is gevormd met Lex ter Braak, Stijn Huijts, directeur van het Bonnefantenmuseum en Joep Vossebeld, kunstenaar, curator, schrijver, die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de selectie van het LBK Stipendium.

Mijn keuze voor Niekée

Leerlingen van Niekée zijn leerlingen die mee richting geven aan hun leerproces. Als leerling, als docent en als ouder reflecteren we en sluiten we aan bij de reeds aanwezige kennis en kunde.